ENTRY 7
PENDAPAT TENTANG KELAS PENULISAN
Pensyarah
dapat menghabiskan sukatan pelajaran
dalam waktu yang ditetapkan dan pelajar dapat mengetahui banyak perkara
tentang gaya penulisan yang betul. Pensyarah dapat menarik perhatian pelajar dengan
menceritakan banyak cerita dari buku dan novel yang belum diketahui oleh
pelajar itu sendiri.
Contoh
apa yang dipelajari :-
Penulisan
sebagai satu proses
› Ilmu
Kajian
› Tersusun
› Sistematik
› Kegiatan/aktiviti
pengulangan
Penulisan semula
(rewriting)
› Kekecewaan
Tidak mudah
putus asa
› Pembelajaran
Beberapa difinisi penulisan
Za’ba
(1965)
› Pekerjaan
menyusunkan perkataan dengan susunan yang elok kerana menghalkan atau merupakan
sesuatu fikiran hati atau sesuatu kisah cerita supaya dapat difahamkan oleh
orang-orang lain apabila didengar atau dibaca mereka susunan itu...(hlm. 6)
Ruggiero
(1981)
› Esei
yang menyampaikan pemikiran dan perasaan penulis dalam bentuk prosa
Awang
Sariyan (1991)
› Kemahiran
mengolah gagasan pemikiran dan juga proses mekanis yang melibatkan penguasaan
alatan dan teknik untuk mengungkapkan pemikiran tersebut.
PROSES PENULISAN
Ò
Prapenulisan
Ò
Mengenal pasti tujuan penulisan
… Penentuan
tentang ayat tesis/penyataan tesis/objektif penulisan
Ò
Pencarian bahan
… Mencari
bahan sokongan kepada tesis anda
… Berkait
rapat dengan subjek penulisan dan tujuan penulisan
Ò
Penyusunan bahan
… Perkaitan
dengan tujuan penulisan
Ò
Penulisan
… Dalam
bentuk draf
Ò
Penilaian semula draf
… Menilai
teks
Ò
Makna
Ò
Struktur dan paragraf
… Menilai
bahasa
Ò
Pemilihan kata
Ò
Pembentukan ayat
Ò
Penyuntingan dan bacaan pruf
… Ketelitian
dalam proses menghasilkan manuskrip akhir
STRUKTUR
ASAS PENULISAN
PERENGGAN
DEFINISI
•
Penerangan tentang maksud/makna suatu hal atau
benda.
•
Memberikan maksud/makna kata, frasa atau konsep
penting dalam penulisan anda
•
Definisi untuk hal perlukan penjelasan yang
lebih berbanding benda.
–
Cth. Definisi tentang teks vs. buku
–
A picture is worth a thousand words
0 comments:
Post a Comment